Psicologia clínica
infantil i adolescent

La psicologia clínica s’ocupa d’ajudar a xiquets, xiquetes i adolescents (i a les seues famílies) a superar dificultats emocionals i de comportament. Algunes d’aquestes dificultats són molt evidents:
Control de la ira, enrabiases, agressivitat
Actitud desafiadora, desobediència
Pors, inseguretats, tímida, ansietat davant determinades situations…
Problemes que poden passar desapercebuts como la tristesa, apatia i falta de motivació
Problemes amb els companys

Com sé si cal que anem a la psicòloga?

El moment d’anar a la psicòloga el marca el malestar que estigueu patint i com està influint en el vostre dia a dia.

— Quan veus que la teua filla ho passa malament i sents que no saps com ajudar-la.
— Si estàs fet un embolic i canvies de manera d’actuar perquè mai estàs segur d’estar fent el que toca.
 — Quan el teu fill se sent rebutjat pel seu entorn.
— Si la convivència a casa és cada vegada més difícil.
— Quan has deixat passar un temps per a veure si la cosa se soluciona i continua igual o pitjor.

Com funciona?

Presa de contacte
La primera entrevista és només entre adults. En ella em contareu la història del problema: com va començar tot, quines dificultats esteu tenint, què heu provat per a intentar solucionar-les … S’hi exploren totes les àrees de la vida de l’infant o adolescent. No sols les seues dificultats, sinó també les seues habilitats i punts forts.

Avaluació
Les dues o tres sessions següents són només amb el xiquet o adolescent. Tenen com a objectiu establir les seues necessitats i definir per què la conducta problemàtica es manté.

Devolució de la informació
Finalment, tornem a reunir-nos per donar-vos la informació sobre tot el que s’ha avaluat, proposar-vos unes pautes que vos ajuden a reconduir la situació i dir-vos si cal una teràpia individual. També s’estableix la freqüència de les sessions i una previsió de la durada del tractament.

Quant dura una intervenció psicològica?

La freqüència i nombre de sessions varia segons el tipus de dificultat, el context, el moment evolutiu, la motivació per al canvi...

Normalment, les primeres visites tenen una periodicitat setmanal, perquè és la fase d’avaluació i necessiteu tindre respostes i ferramentes com més prompte millor. Després dels primers avanços, se solen espaiar i acostumem a veure’ns cada 15 dies.

Les teràpies infantils no solen allargar-se massa en el temps, encara que hi ha algunes dificultats que sí que requereixen un acompanyament a més llarg termini.

Altres serveis de psicologia infantil:

Atenció primerencaDificultats d’aprenentatge

En qué consisteix el
servei d’atenció primerenca?

L’atenció primerenca consisteix en la intervenció centrada en fer front a les dificultats del desenvolupament en la primera infància.
Aquestes dificultats es concreten en un retard en l’adquisició de les habilitats que es consideren «normals» en una determinada edat i que s’engloben en diferents diagnòstics segons les àrees més afectades:
- retard maduratiu
- trastorn simple del llenguatge
- trastorn de l’espectre autista
- trastorn generalitzat del desenvolupament
- dèficit d’atenció
- etc.
És molt important intervindre-hi com més prompte millor perquè els primers anys de vida són un període crucial per al desenvolupament evolutiu.

Còm ho fem?

Diagnòstic: Comencem per establir un diagnòstic acurat del vostre fill o filla.

Això no consisteix només a posar una «etiqueta» que ens explique què passa i què podem esperar (en moltes ocasions ja veniu amb un diagnòstic). És, sobretot, valorar de manera concreta quines són les àrees afectades i quines no, quins suports necessita i com li’ls podem proporcionar, quins recursos i ferramentes posseeix i com podem oferir-li aquelles que encara no ha aconseguit…
Tractament: Després del diagnòstic us oferim un pla de tractament que involucra tant la família com altres professionals del seu entorn: pediatre, fisioterapeuta, escola infantil, col·legi, cuidadors…

Com es realitza l’eintervenció?

Encara que com treballem dependrà en gran mesura de l’edat del vostre fill o filla, dels objectius a aconseguir i del punt de partida, la metodologia sempre està basada en el joc.

A tots ens resulta més senzill aprendre o fer un esforç si, en el procés, ens estem divertint. Per això intentem que les sessions de treball siguen efectives, però també motivadores.

És fonamental la implicació de la família en el tractament. Sou la seua principal font d’estimulació, modelat i motivació. Així que una part important de la intervenció consisteix a donar-vos recursos per a poder entendre les dificultats del vostre fill o filla i pautes i ferramentes per a millorar el seu desenvolupament.

Quin cost té?

Les sessions tenen una duració d’uns 60 minuts i té un cost de 50 euros.

A què ens referim amb
dificultats d’aprenentatge?

Amb el terme dificultats de l’aprenentatge ens referim a aquells dèficits significatius en l’adquisició i l’ús de la capacitat d’entendre, parlar, llegir, escriure i/o realitzar operacions matemàtiques.

Encara que cada xiquet té un ritme i estil d’aprenentatge diferents, aquells que tenen dificultats de l’aprenentatge els costa molt aconseguir els objectius educatius que es plantegen com a bàsics a la seua edat.

Còm ho fem?

Presa de contacte: Es realitza una primera entrevista amb la família perquè ens conteu les dificultats que percebeu a casa, la història acadèmica del vostre fill o filla i altres valoracions realitzades.

També us demanarem el consentiment per a posar-nos en contacte amb el centre escolar i parlar amb el seu tutor o tutora i amb el departament d’orientació.
Avaluació psicopedagògica: Posteriorment es du a terme l’avaluació de l’infant en la qual es realitzen una sèrie de proves estandarditzades adreçades a identificar les necessitats en relació a les diferents àrees que poden estar influint en el seu baix rendiment escolar: autoestima, relacions socials, motivació, malestar emocional…

Devolució de la informació: Una vegada recollida tota la informació es realitza un pla personalitzat per a atendre les necessitats educatives detectades. Aquest pla inclou pautes perquè pugueu ajudar-lo des de casa i la coordinació amb el centre escolar.

Qué dificultats podem tractar?

Aquestes dificultats poden concretar-se en una àrea específica:
Discalcúlia
Disgrafia
Disléxia
També se’n poden englobar diverses:
Déficit d’atenció
Altes o baixes capacitats

Quin cost té?

Les sessions d’avaluació tenen un cost de 50 euros i una duració de 60 minuts.
Les sessions de tractament tenen un cost de 30 euros i una duració de 45 minuts.
L’elaboració d’un informe psicopedagògic per escrit que reculla els resultats de l’avaluació i les orientacions pertinents és opcional i té un cost de 90 euros.

Creus que necessites
teràpia infantil o adolescent?

Contacta amb l’equip
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram